Od 1963 roku Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe (ZPR) zamawiały u wybitnych polskich artystów plakaty o tematyce cyrkowej.
Plakaty nie były dosłowną ilustracją cyrku, nie reklamowały konkretnych przedstawień. Artyści sięgając do metafory i symbolu w twórczy sposób oddali atmosferę sceny.
W ciągu kilkunastu lat powstała seria plakatów, które cechuje szczególna ekspresja, humor, wdzięk i dowcip.
Tak narodziło się zjawisko w historii Polskiej Szkoły Plakatu - Plakat Cyrkowy, uzyskując uznanie i popularność za granicą - szczególnie w USA.
W latach 70-tych plakaty cyrkowe zamawiane były przez państwową DESĘ i Ars Polonę, z myślą o ich sprzedaży za granicą, wznawiane są też niektóre starsze afisze.
W ten sposób plakat cyrkowy uwolnił się od funkcji reklamowej, stając się swoistym gatunkiem sztuki.
Dzisiaj Plakaty Cyrkowe stanowią gratkę dla kolekcjonerów.
Plakaty nie były dosłowną ilustracją cyrku, nie reklamowały konkretnych przedstawień. Artyści sięgając do metafory i symbolu w twórczy sposób oddali atmosferę sceny.
W ciągu kilkunastu lat powstała seria plakatów, które cechuje szczególna ekspresja, humor, wdzięk i dowcip.
Tak narodziło się zjawisko w historii Polskiej Szkoły Plakatu - Plakat Cyrkowy, uzyskując uznanie i popularność za granicą - szczególnie w USA.
W latach 70-tych plakaty cyrkowe zamawiane były przez państwową DESĘ i Ars Polonę, z myślą o ich sprzedaży za granicą, wznawiane są też niektóre starsze afisze.
W ten sposób plakat cyrkowy uwolnił się od funkcji reklamowej, stając się swoistym gatunkiem sztuki.
Dzisiaj Plakaty Cyrkowe stanowią gratkę dla kolekcjonerów.
(źródło: gazeta.pl)
Hilscher Hubert, 1970 1978
Janowski Witold, 1968
Jan Młodożeniec, 1979
Waldemar Świerzy, 1981
Wiktor Gorka, 1966
Stachurski Marian, 1975
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz